Bilet za 49 euro w Niemczech? Co to takiego?
Bilet za 49 euro (49-Euro-Ticket) jest biletem obowiązującym przez miesiąc kalendarzowy w środkach transportu lokalnej i regionalnej komunikacji publicznej w całych Niemczech. Jeśli ktoś latem 2022 (czerwiec – sierpień) korzystał z biletu za 9 euro (9-Euro-Ticket), to proponowany bilet działa podobnie. Bilet nie obowiązuje w pociągach ekspresowych (ICE, EC, IC) oraz Flixtrain. Może się zdarzyć, że niektóre odcinki IC będą podlegały wyjątkom (jak było to z biletem-za-9-euro).
Od kiedy Bilet za 49 euro obowiązuje?
Bilet został wprowadzony 1 maja 2023 roku. Jego cena pozostanie przez jakiś stała, jednak niewykluczone są w przyszłości podwyżki, adekwatne do wzrostu kosztów, poziomu inflacji, itd.
Jak można nabyć bilet za 49 euro?
Bilet oferowany jest w formie abonamentu z możliwym miesięcznym wypowiedzeniem. Tylko w formie cyfrowej (aplikacje poszczególnych związków komunikacyjnych) lub na przykład na stronie Deutsche Bahn. Więcej informacji wkrótce.
Czy bilet za 49 euro w Niemczech jest opłacalny?
Dla tych, którzy podróżują po Niemczech lub zamierzają to robić, korzystając ze środków komunikacji miejskiej, bilet jest bardzo opłacalny. Osobiście, na taką ofertę czekałam przez lata, a o jej zaletach mogłam przekonać się latem 2022, kiedy bardzo intensywnie podróżowałam z biletem-za-9-euro.
Jeśli zamierzasz spędzić w Niemczech kilka dni, to wszystko zależy od tego, jak często i gdzie zamierzasz się przemieszczać. Przykładowo, wybierając się na długi weekend do Berlina, chcesz jeden dzień poświęcić na Lipsk, a dodatkowo pół dnia na Poczdam. Do tego od granicy również korzystasz z niemieckich połączeń regionalnych. Bilet za 49 euro będzie się tutaj na pewno opłacał.
Największą zaletą biletu jest możliwość wypowiedzenia go po miesiącu. W ten sposób stosunkowo tani „flat rate” staje się dostępny dla większości. Jaka była dotychczasowa alternatywa? W ofercie Niemieckich Kolei jest karta DB100, umożliwiająca korzystanie bez dodatkowych opłat z pociągów dalekobieżnych, regionalnych i lokalnych (S-Bahn), do tego pewien zakres komunikacji w największych miastach. By z niej skorzystać trzeba jednak było opłacić rok z góry – bagatela 4 144 €. Ewentualnie trzymiesięczna karta próbna za 1236 €. Kiedy rozważałam jej zakup w 2012 r. nie było jeszcze wersji próbnej. Ostatecznie pieniądze wydałam na moja pierwszą podróż do Korei, której to skutki okazały się znamienne… Bilet za 49 euro nie umożliwia co prawda przejazdów pociągami ekspresowymi, za to można bez skrępowania korzystać z lokalnej komunikacji, autobusów, tramwajów, metra czy promów. I nie trzeba martwić się, że gdzieś przekraczamy strefę taryfową.
Drugi przykład. Kiedy jestem w Polsce (Zielonej Górze), często jeżdżę do Berlina. Nawet kilka razy w tygodniu lub przebywam po tydzień, dwa w tym mieście. Bilet miesięczny na połączenie Zielona-Góra – Berlin kosztował mnie ponad 200 euro. Do tego w stolicy Niemiec mogłam korzystać tylko z kolei regionalnej lub S-Bahnu. Z biletem za 49 euro mogę przejechać od granicy pociągiem regionalnym w tą i z powrotem i jeździć po Berlinie bez ograniczeń. I tak wyjdzie taniej nawet opłacając polskie Polregio. Bilet miesięczny w Berlinie na strefę AB na miesiąc kalendarzowy kosztuje 86 €.
Dla kogo jest ten bilet?
Jestem pewna, że bilet zyska uznanie wśród Polaków mieszkających w Niemczech, którzy zaczną częściej zwiedzać swoje okolice. Jeśli ich dotychczasowy miesięczny był droższy, to cena zostanie zredukowana do 49 euro.
Jeśli chodzi o turystów z Polski, to patrzyłabym pod kątem, jak teraz wypad do Niemiec dopasować tak, by najwięcej skorzystać z biletu. Podróże przestaną być problemem. Będzie prościej, bo nie trzeba będzie kupować biletów różnych związków komunikacyjnych i taniej. Teraz wystarczy ogarnąć noclegi i można poznawać kraj sąsiadów niemal bez ograniczeń.
Na mojej stronie znajdzie się dużo porad, jak najefektywniej układać przejazdy, ile czasu planować na przesiadkę, jak poruszać się po dworcach, na co zważać w pociągach, itd. Do tego opiszę wiele sytuacji, które i mnie potrafiły zaskoczyć, czego spodziewać się po kierowcach autobusów, jak wezwać autobus na żądanie, itp. Oczywiście nie zabraknie też informacji turystycznych, czyli co zwiedzać w Niemczech, i jak.